برای "یار مهدی(عج)" شدن این ویژگی‌ها را باید داشته باشی

آمار مطالب

کل مطالب : 334
کل نظرات : 49

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز :
باردید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید سال :
بازدید کلی :

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان اجتماعی و آدرس baran68.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 334
تعداد نظرات : 49
تعداد آنلاین : 1



تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : فهیمه
تاریخ : شنبه 3 بهمن 1394
نظرات

ویژگی های یاران امام مهدی (عج)   
 
از یاران موعود (عج) بودن زیبنده اصحابی خواهد بود که ویژگیها و برجستگیهای خاص، آنان را از دیگران ممتاز ساخته باشد.   آنها ؛ همگی دارای امتیازات و شایستگیها و صلاحیتهای بی شمارند، به گونه ای که نه در روزگاران و نسلهای گذشته نظیری داشته اند و نه در میان نسلهای آینده نظیری خواهند داشت.

امام علی علیه السلام: «پدر و مادرم فدای یک گروه اندکی باد که اسامی آنها در آسمانها معروف و در زمین ناشناخته است.»(2)
 
 1- خداجویی ، توحید ، اخلاص و یقین

خدا جویی، پارسایی و پیوند با پروردگار، با حیات یاران موعود آمیخته است؛ یـاران خـاصّ حـضـرت مـهـدی عـلیـه السـلام از نـظـر مـعـنـویـت و ایـمـان کـامل و استوار نداشتن ذره ای تردید در دلها و جانها نیز، بی نظیرند. آنان در اوج یقین و اخـلاصـند و بخاطر قوت و استواری و کمال ایمان به خدا، ذره ای ترس و دلهره در کران تا کران وجودشان نیست . چرا که انسان به هر اندازه که ایمانش به خدا افزون گردد، به هـمـان انـدازه تـوان و تـلاش و شـهـامـت و شـجـاعـتـش افـزون مـی گـردد. بـه هـمـیـن دلیـل اسـت که یاران آن حضرت به هنگامی که به میدان کارزار گام می سپارند نه کسی تـوان ایـسـتادن در برابر آنان را دارد و نه پدیده ای می تواند مانع اجرای برنامه های نـجات بخش و دستورات صادر شده از سوی فرماندهی بلند مرتبه آنان گردد. آنها بر هـر نیرویی که میان خود و هدفهای بلندشان بخواهد مانع ایجاد کند پیروز می گردند و آن را با قدرت و صلابت عادلانه ، از سر راه عدالت جهانی او، بر می دارند.(3) 

امیر مؤمنان علیه السلام  در مورد آنان میفرماید: «مردانی مومن هستند که خدای را به شایستگی شناخته اند. » (4)

و باز ایشان می فرمایند: «دیده هاشان به تفسیرِ قرآن که شنوند روشن شود، بام و شام جامهای حکمت نوشتند و (در تکمیل نفس) بکوشند.»(5)

امام صادق علیه السلام در وصفشان می فرماید: «مردانی که گویا دلهایشان پاره های آهن است، غبار تردیدِ در ذات مقدس خدای خاطرشان را نمی آلاید. سبک خواب و شب زنده دارند و در نماز بسان زنبورعسل زمزمه می کنند.. همانند چراغ های فروزانند؛گویا دلهایشان نور باران است، از ناخشنودی پروردگارشان هراس دارند، برای شهادت دعا می کنند و آرزومند کشته شدن در راه خدایند.»(6)
 
عبادت و بندگی

یاران مهدی ، شیران روز و نیایش گران شب هستند آن هم نه عبادتی عادت گونه و یا چون پرستش مزدوران و تاجران ، بلکه نیایشی عارفانه و پاکبازانه ، پیوند روح با ابدیت ، عالی ترین عکس العمل سپاسگزارانه انسان در برابر خدا. عبادت آزادگان . نیایش پرجوش و خروش و سیر و سلوک . روح بندگی و راز و نیاز با جانشان در هم آمیخته ، همواره خود را در محضر خدا می بیند و از یاد او لحظه ای  غفلت نمی ورزند. از ترس خداوند، نیمه شب، چونان مادران فرزند مرده می گریند. شب زنده داران و روزه داران .(7)

حضرت  امام باقر علیه السلام در مورد این ویژگی یاران امام مهدی (عج) می فرماید: «مهدی علیه السلام چون بر فراز نجف برآید، به یاران خطاب کند: امشب را به عبادت به روز آورید، آنان برخی در رکوع و برخی در سجده شب را به سحر می رسانند وبه درگاه خدا تضرع می کنند.»(8)

این ویژگی، برخاسته از قابلیتهای معنوی ایشان است؛ آنگونه که امام حسن عسکری علیه السلام می فرماید: «خداوند آنان را از سرشتی پاک و ریشه ای پاکیزه و گرانبها آفریده است، دلهایشان از کینه و دشمنی پیراسته، رخسارشان برای پذیرش حق آماده است و سیمایشان با نور فضل و کمال آراسته، آیین حق رامی پرستند و از اهل حق پیروی می کنند.»(9)
 
 در روایتی امام جوادعلیه السلام به عبدالعظیم حسنی‌علیه السلام فرمود: «...و هنگامی که برای او این تعداد «313 نفر» از اهل اخلاص جمع شد خداوند امر او را ظاهر خواهد کرد .»(10)
 
از امام صادق علیه السلام در حدیثی نقل شده که فرمود: «... گویا قلب های آن ها به مانند تکّه های آهن است، شکی در قلوب آن ها راجع به خدا وجود ندارد. محکم تر از سنگ است.»
 
بصیرت و بینش

آگاهی و روشن بینی همراهان امام مهدی علیه السلام سبب می شود که آنان اسیر تندباد ترفند، شایعه و تهدید نگشته، تن به شبهه و شک ندهند و با بیمه بصیرت، صراط مستقیم را بپیمایند و فتنه های کور را از بُن برکنند.(11) بصیرت و آگاهی عمیق از هدفها و راهها و شناخت دوستان و دشمنان اسلام ، سبب می شود که در احیای سنت و مبارزه با بدعت درنگ نکنند و در پی رسالت شرکت زدایی ، به همراه امام خود، تبر بر دارند و بت شکنی کنند، پیرایه هایی که به اسم دین در ذهنها جای گرفته و با گذشت زمان مقدس یافته اند نابود سازند و اسلام را در صفا و خلوص نخستین خود عرضه بدارند.(12)

حضرت علی علیه السلام می فرماید: «چون فرمان خدا آزمایش را به سر آورد، شمشیرها در راه حق آختند و بصیرتی را که در کار دین داشتند آشکار کردند، طاعت پروردگارشان را پذیرفتند و فرمان واعظشان را شنیدند.»(13)

فرمانبری و شیدایی

آنان در اطاعت و پیروی از مهدی علیه السلام زبان زدند، به فرموده حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم« تلاش گر و کوشا در پیروی از اویند.»(14) و این، نه برخاسته از زور، بلکه عشق و علاقه قلبی به امام مهدی (عج)، آنان را به فرمانبری وا می دارد. بسان پروانه، به دور شمع وجودش، در گردشند.

جاذبه سازنده و پر قدرتش، آنان را مجذوب کرده است. لبخند او را، جلوه رضای خدا و عتابش را تازیانه خشم خدا می شمرند. او، را بیش از هر کس، دوست می دارند و پیروی از او را،بدون قید و شرط، بر خود لازم می شمارند. (15)

«در برابر فرمان امامشان از بنده مطیع، مطیع ترهستند.»(16)

و در توصیفی دیگر «پر تلاش و کوشا در پیروی از (امام) می باشند.»(17)

عشق و شیدایی یاران، به عنوان شیرازه اصلی این پیوند، فرمانبری را با دل تک تک ایشان گره می زند، این دلبستگی در کلام پیشوایان معصوم چنین تبیین شده است:«سوارانی با نشان و پرچم، برای تبرّک دست بر زین مرکب امام می سایند و در گرد امام می درخشند، با جان و دل او را در جنگها یاری کرده، و آنچه طلب کند، کفایت می کنند.»(18)

و در منظر امام علی علیه السلام: «به هنگام نبرد، پروانه وار شمع وجود امام را در میان گرفته، محافظت می کنند.»(19)

امام جواد علیه السلام نیز به سخت کوشی آنان در پیروی از مهدی علیه السلام اشاره می نماید: «آنها سلشحورانی شجاع هستند که در اطاعت خدا و قائم سخت کوشند.»(20)

همچنین امام حسن عسکری علیه السلام در وصف یاران مهدی علیه السلام اینگونه با فرزند خود سخن می گوید: «روزی را می بینم که پرچمهای زرد و سفید در کنار کعبه به اهتزاز در آمده، دستها برای بیعت، پی در پی صف کشیده اند، دوستان باصفا کارها را چنان به نظم و ترتیب درآورده اند که همچون دانه های دُرّ گرانبها که در رشته ای قرار گیرند، شمع وجودت را احاطه کرده اند و دستهایشان برای بیعت با تو در کنار حجرالاسود به هم می خورد.»(21)
 
ادامه دارد ...
 
 
منابع:
 
1- ترجمه فرازی از دعای ندبه، مفاتیح الجنان
2- جوانان یاوران مهدی(ع)/ محمدباقر پورامینی به نقل ازینابیع الموده ص512
3- امام مهدی (عج) از ولادت تا بعداز ظهور ، علامه قزوینی ص619
4-همان ص 27به نقل از ینابیع المودة، ص 449
 
5- نهج البلاغه، خطبه 150، ص 146
6- بحارالانوار،ج 52، ص 308
7-چشم به راه مهدی (عج) ص375 به نقل از الزام الناصب ، شیخ علی حائری یزدی ج2ص20
 
8- بحارالانوار، ج53، ص 7
 
9- بحارالانوار، ج 52، ص 35
 
10- هنگامه ظهور،علی اصغر رضوانی ،ص 42 به نقل از کمال الدین، ج 2، ص 377و378
11- جوانان،یاوران مهدی (عج) ص30
12- چشم به راه مهدی (عج) ص374
13- جوانان،یاوران مهدی (عج) ص30 به نقل از شرح نهج البلاغه،ج 9، ص 130
14- چشم به راه مهدی (عج)ص378 به نقل ازعیون اخبارالرضا  شیخ صدوق ج1 ص63
15-همان
16- همان به نقل از بحارالانوار، ج 52، ص 308
 
17- همان به نقل از عیون اخبار الرضا علیه السلام،ج1،ص 63
 
18- بحارالانوار، ج52،ص 308
 
197- بحارالانوار، ج52،ص 308
 
20- بشارة الاسلام،ص9
 
21- بحار الانوار، ج 52، ص 35
 

کد مطلب: 469063
Share/Save/Bookmark
 
 

نگاهی به علائم ظهور امام زمان(عج)

ظهور حضرت حجت(عج) از اموری است که در اسلام نسبت به آنها به شدت تأکید ...

 

سخنرانی بازیگرمشهور در مراسم تشییع شهید مدافع حرم+عکس

در مراسم تشییع و خاکسپاری شهید طاهری در آبادان، هنرمندان مختلفی شرکت ...

 
 



تعداد بازدید از این مطلب: 148
موضوعات مرتبط: اجتماعی , مذهبی , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ من خوش آمدید


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود